Månedens utfordring i desember!

 

Månedens utfordring i desember er at du allerede nå (noen har startet for lengst!) planlegger økonomien for neste år!

Sett opp budsjett og gjør klar en regnskapsbok eller noe som på en annen måte kan fungere greit for akkurat deg. Det kan være regneark, en stor plakat, en liten bok eller en stor bok – MEN FØR REGNSKAP!

For min del startet jeg med å skrive ned alt jeg brukte penger på for mange år siden da jeg måtte finne ut hvor mye jeg hadde råd til å kjøpe bolig for. Hvor mye klarte jeg å sette av til sparing, og hva kunne jeg stramme inn på enda mer slik at jeg fikk mest mulig til et hus. Men fordi det ga meg en så fantastisk oversikt i tillegg til et godt grunnlag for planlegging har jeg fortsatt med det!

Men man trenger ikke å ha noen stor grunn til å føre regnskap annet enn at man vil finne ut hva pengene går til hver måned!

Her er min regnskapsbok – delt inn i måneder og soner for de type utgiftene jeg har:

Inntekter samlet øverst på siden, så skriver man inn utgiftene og utbetalingene etter hvert som man får oversikt over de. HUSK å ta vare på ALLE kvitteringer for ALT du kjøper ALLE steder du har handlet noe!

På slutten av månedens ark summerer man inntekter og utgifter – og tar med overskytende eller underskuddet fra måneden før – og så summeres alt tilslutt. Ligger du litt i minus så tenk igjennom hva du kan spare inn på neste måned. Ligger du i pluss så kan du kanskje sette inn det på en sparekonto med litt høyere renter.

I slutten av hvert år, eller oftere, eller akkurat når det passer best bør man sette opp et budsjett. Mitt budsjett for neste år er basert på utgiftene jeg har hatt i år. (Jeg har alltid kjøpestopp i desember for utenom mat og faste avgifter, så jeg har allerede satt opp neste års budsjett.)

Noen spesielle utgifter vil variere fra år til år – mange drar jo ikke på ferie hvert år, noen har barn eller ungdommer som koster litt ekstra det året de konfirmerer seg eller flytter, noen feirer store jubileer, noen vet de må kjøpe seg ny bil – eller enda verre: Nytt sted å bo – med mange uforutsette utgifter som det kan føre med seg! MEN dette er noe hver og en som regel har oversikt over på forhånd – og da legges jo slike utgifter også inn i budsjettplanen! Men det kan jo også være at det kommer ekstra penger inn av ulike årsaker også, for eksempel om man vet at man skal selge en hytte, eller flytte til et mindre sted, eller om man får økt inntekt eller mindre utgifter. Mange muligheter! Men bare DU kan sette opp et budsjett for deg selv! Bare DU har oversikten over dine inntekter og utgifter! Har man ektefelle, samboer eller deler husvære med andre så kanskje kan man sette opp felles budsjett også!?

Altså: Det beste utgangspunktet for å sette opp en budsjettplan er om du har oversikt over hva du har brukt det siste året. (Enkelte utgifter har man bare én gang om året, fx årsavgift på bil, eller forsikringer og annet – derfor er det enklest om du har oversikt for ett helt år om gangen). Det kan for eksempel settes opp på denne måten:

Da tar man alle postene for hver måned og summerer de og skriver de ned. Ut fra hva du forventer at de samme utgiftspostene skal koste deg neste år så setter du da opp det budsjettet som du tror kan fungere for deg. Vet du at du går opp eller ned i inntekt så tar du hensyn til det. Noen poster går kanskje vekk og andre kommer inn. Sett gjerne av en fast sum til sparing også om inntekten din tillater det. Det er bedre å spare en hundrelapp hver måned enn ingenting!

Blant stikkordene i høyre marg vil du finne mer om budsjett og andre temaer du kan se på for å få noen tips om hvordan utnytte pengene dine på en bedre måte. Lykke til med budsjett & regnskap!

Her ligger min regnskapsbok klar for neste års utfordringer!

(En stor & flott bok for kr 22,60 kjøpt hos Søstrene Grene).

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.