Betalingsproblemer? Gjeldsproblemer? Inkassosaker? Ta kontakt med din kommunes økonomiske rådgivningstjeneste.

De fleste kommuner tilbyr gratis økonomisk rådgivningstjeneste for privatpersoner.

Ta kontakt med kommunen du bor i for å høre hvordan du går fram for en avtale.

Uansett om du ønsker å ordne opp på egenhånd eller om du tilslutt trenger profesjonell hjelp så er det viktig at du gjør noe selv også, her er noen punkt du kan gå igjennom med en gang:

* Husk:Betalingsproblemer blir ofte verre om du utsetter problemene – Så handle raskt når du ser at du får vanskeligheter med å betale regninger eller å betale gjeld.

* Skaff deg en oversikt over din økonomi. Sett opp både et regnskap (hva du bruker pengene på) og et budsjett (en oversikt over inntekten og hva du må, vil og kan bruke pengene på i fremtiden) inndelt i måneder. Inntekt og faste avgifter skal ned på papiret både i et regnskap og i et budsjett. Alle utgifter skal ned i regnskapet mens du i budsjettet setter inn alt av faste utgifter og kutter ned på så mye du kan av de unødvendige utgiftene og minimaliserer så mange av de mer nødvendige varierende utgiftene som mulig. Vær ærlig – du tjener (!) ingenting ¨på å lure deg selv! (Les mer om budsjett andre steder på siden her. Søk eller se under stikkord nede på høyre side)

* Etter at regnskap og budsjett er på plass prøver du å finne ut hvor mye du kan betale til de du skylder penger. Forsøk å finne ut hvilke regninger du må betale først (for eksempel kommunale avgifter, strøm, underholdsbidrag og lignende) og se hva du har igjen for så å betale de som tar mest i renter og gebyrer (private låneinstitusjoner) og så ser du hvordan du best mulig kan fordele de pengene du har igjen. En ting som er verd å nevne er at mange strømleverandører gir deg mulighet til å dele strømregningen din i to – helt uten ekstra omkostninger for deg. Det kan være at du må betale halvparten ved forfall og så betale resterende halvparten for eksempel innen tre uker etter det. Selvsagt må strømmen betales fullt ut – men mange får strømregning annenhver måned eller hver tredje måned – og på vinteren kan ofte disse regningene bli litt for høye til at vi klarer alt på en gang. Om du lar være å ringe så får du purregebyr i tillegg og mister da fort muligheten til å ta den telefonen som kunne gitt deg gratis utsettelse.

* Etter at du har satt opp en skikkelig oversikt over din økonomi så tar du kontakt med kreditorer og forklarer situasjonen og ber om råd og hjelp. Tar du kontakt så er det mye enklere for de du skylder penger å hjelpe deg. Så enkelt er det. Vis til den oversikten du har laget over inntekter og (faste) utgifter og hva du har igjen å betale gjeld med. Be om ny betalingsplan. Be om utsettelse eller lavere renter eller at de kanskje er så vennlige å stryke gebyrene. Be om et realistisk betalingstilbud fra alle dine kreditorer. Har du flere enn ett sted du skylder penger så vurder hvordan og hva du kan klare å betale. Vær høflig og imøtekommende og notér på papir underveis i samtalen – det kan være fort gjort å glemme hva som blir sagt i en samtale når man er litt nervøs eller ukjent med ord og formuleringer og om det er uvant for deg å snakke med noen om din økonomi.

*Om du synes det blir for uoverkommelig for deg å ta kontakt med kreditorer alene så be om hjelp fra noen du kjenner.

* Innser du at du ikke klarer alt på egen hånd så ikke vent med å ta kontakt med det kommunale hjelpetilbudet. Jo raskere du kan få en løsning jo billigere blir det og desto mindre går det utover psyken din. I følge statistikk og undersøkelser er det penger og økonomi det blir kranglet mest om i de private hjem, og det er mange som gjør drastiske og dumme ting underveis i stedet for å ta den ene telefonsamtalen som kan hjelpe.

Kommunenes hjelpetilbud i forhold til personer med økonomiske problemer kan variere fra kommune til kommune, men her er en liten oversikt over hva du kan få hjelp til:
* Budsjettrådgivning
* Bistand til kartlegging av husstandens økonomi
* Betalingsavtaler med dine kreditorer (Gjeldsforhandlinger)
* Utenrettslige gjeldsordninger (dvs uten at rettsapparatet kobles inn)
* Informasjon om rettigheter og offentlige støtte- og tilskuddsordninger.

Gjeldsforhandlinger med kreditorer – noen stikkord:
– refinansiering
– betalingsutsettelse
– lavere avdrag og/eller avdragsutsettelse.
– at rentene fryses
– at renter og omkostninger reduseres eller slettes
– reduksjon av opprinnelige gjelden
– i særlige tilfeller full sletting av gjelden

Kommunens rådgivningstjeneste har taushetsplikt ovenfor andre enn kontorets ansatte. Henvendelser til andre samarbeidspartnere (kreditorer, banker etc) skjer først når du har undertegnet fullmakt og samtykket til det. Spør kontorets ansatte om det er noe du er usikker på.

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Captcha *