Ha en plan for en eventuell flyulykke

* Lytt godt til sikkerhetsinstruksene som blir vist ved hver flyavgang. Les også sikkerhetsheftet i stol-lommen foran deg.
* Orientér deg om hvor nærmeste nødutgang er plassert – er den foran eller bak deg? Tell antall stolrader fra din egen plass, da vil du forhåpentligvis kunne finne nødutgangen om det oppstår mye røyk og i et mørklagt fly.
* Reiser du sammen med noen som du ønsker å holde tett kontakt med under en eventuell ulykke og som sitter et stykke fra deg så memoriser hvor de sitter, antall stolrader fra deg osv.
* Oppstår det en uforutsett situasjon vil du i de fleste tilfeller ha noen minutter på deg før flyet må lande/nødlande:Gå igjennom hva du må huske på, om og om igjen. * Fokuser. Husk på pusten din, hverken hyperventilering eller å holde pusten hjelper!
* Etter en ulykke har hurtighet en avgjørende betydning men ro er like avgjørende. Etter en flyulykke er det ofte mange som havner i transe,og handlingslammelse og de blir sittende helt passive. Dette kan også skje med flypersonalet, selv om de har hatt mye trening. Det er opp til deg å ta raske, gode beslutninger og komme videre hvis du merker at alle rundt deg er passive. Enkelte passasjerer som har klart å ha tilstedeværelse har allikevel ventet på instrukser som av forskjellige årsaker aldri kom, forbered deg derfor på at du kan gjøre noe og hva du kan bidra med.
* Sikkerhetsbeltet Mange passasjerer får ikke av seg sikkerhetsbeltet etter en flyulykke. De er så vant med den typen sikkerhetsbelter vi bruker i bilen at når det oppstår en krise så leter de etter en knapp å trykke inn, og glemmer helt låsemekanismen sikkerhetsbeltene på flyet har. Følg nøye med på sikkerhetsinstruksene og øv deg litt før flyet tar av. Stram beltet så mye som mulig.
* Merk bagasjen! Ha en form for identfikasjon også inni alle kolli i fall noen navnelapper på utsiden skulle forsvinne. På den måten vil det være mye enklere å lokalisere eierene. På utsiden kan det også være hendig å feste et markant kjenningsmerke som et fargebånd eller klistremerke på alle kolli, både kofferter og håndbagasje.
* Husk: Stopp – Pust – Tenk. Behold bevisstheten, ro deg ned, husk å puste og du kan tenke og fokusere bedre på det som er viktig.

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med . Bokmerk permalenken.

2 kommentarer til Ha en plan for en eventuell flyulykke

  1. ata sier:

    Tips mot flyskrekk:

    1. Møt opp på flyplassen i god tid. Sørg for at du er godt uthvilt før du skal ut og reise. Det er nemlig lettere å bli redd hvis du er stresset og trøtt før avgang.

    2. Skaff deg et sete så langt fremme i kabinen som mulig. Der bråker det og rister mindre enn bak i flyet.

    3. Ikke bruk medisin. Det finnes flere typer medisin som virker beroligende på nervene, men det er en kortsiktig løsning. Det er bedre å lære seg å takle flyskrekken uten hjelp av
    kjemikalier.

    4. Ikke drikk alkohol! Det kan virke fristende å døyve angsten med øl og drinker, men effekten kan være stikk motsatt – slik at frykten blir forsterket. Hold deg klar i toppen, så du kan holde deg rasjonell.

    5. Drikk vann. Kaffe og te er vanndrivende, og for mye koffein kan gi deg hjertebank og hetetokter. Da blir ikke turen særlig avslappet. Drikk heller vann eller juice.

    6. Øv deg på avslapningsteknikker, og bruk dem hvis du merker at frykten kommer snikende. Noen ganger hjelper det å fokusere på måten du puster, og trekke pusten dypt. Spyposen kan du bruke å puste i om du begynner å hyperventilere.

    7. Vær åpen. Det er viktig å være åpen om flyskrekken sin. Snakk med sidemannen din. En samtale om vær og vind kan fort få deg til å fokusere på andre ting enn flyskrekken din i tillegg til å snakke med sidemannen, lese en god bok, se en film, løse kryssord, rolig musikk eller avslapnings-cd på øret.

    8. Skaff deg informasjon. Les det du kan om flyplasser, fly og rutiner. Jo mer du vet, jo lettere er det å kvitte seg med frykten. Og du blir ikke så skremt når du hører hjulene slå ut.

    9. Be om hjelp. Fortell kabinpersonalet om flyskrekken din. Det er letter for dem å hjelpe deg dersom de vet at du er redd for å fly.

    10. Ikke overtolk omgivelsene. Du behøver ikke få panikk selv om kabinpersonalet ser urolige eller stressede ut. De kan ha en dårlig dag, slik alle andre kan ha det.

    11. Ha et gummistrikk rundt håndleddet. Når du føler at redselen kommer, dra strikken og slipp – smerten vil virke distraherende.

    12. Unngå å se på nyheter og filmer med flyulykker. Det er viktig at du holder deg oppdatert, men for mange detaljer vil bare skremme deg mer.

  2. ata sier:

    Myter om fly

    1. Er det farlig når flyet faller?
    Noen ganger kjennes det som om flyet faller mange meter, men i virkeligheten er det kun snakk om centimeter. Hvis et fly faller to meter, vil alle løse gjenstander og passasjerer som ikke er fastspente fly i taket.

    2. Hva skjer når motorene stanser? Vil flyet falle rett ned?
    Passasjerfly har minst to motorer og det fungerer fint å både fly og lande med bare en motor. Selv om alle motorene stanser, så vil et fly fortsette å seile i rundt 20 mil. Et tungt fly vil faktisk seile lengre enn et lettere fly.

    3. Er det stor sjanse for at flyet kan kollidere i luften?
    Kontrolltårn på flyplasser har radarer, så flygeledere kan følge fly i deres kontrollområde. De vil gi nødvendige beskjeder til flygerne og kan kontrollere retning, fart og høyde.

    4. Er det farlig når lyden i motoren forandrer seg?
    Lyden i motoren forandrer seg når flyet kommer opp i marsjhøyde. Når flyet går opp og ned under flyturen, vil også lyden forandre seg. Dette er altså ingenting å være redd for.

    5. Har jeg grunn til å få panikk hvis sidemannen ikke har slått av mobilen sin?
    Nei. Hvis kapteinen merker forstyrrelser i radiofrekvensen, vil passasjerene med en gang få høre fra cockpiten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Captcha *