Innkjøpstips

– Kjøp mat av lokale bønder/gårdsutsalg der det er mulig! Maten smaker mye bedre og det blir vanskelig å kaste restematen!

– Lær barna at man spiser opp all maten man har forsynt seg med/ligger på tallerken. Mat spiser man opp – den kastes ikke! (Har unga igjen mat på tallerken får de spise den opp seinere istedet!)

– Handle mat en gang i uken eller annenhver uke. Lag en “handleliste” med basisvarer som du tar med deg hver gang for å “fylle opp” familiens matlager. Basisvarer og mengden av disse varierer fra familie til familie. Her er noen forslag: (Husk å ta med nok handleposer hjemmefra!):

pasta og ris (kjøp så store kolli som mulig)
olje (raps til steking, jomfruoliven til salat etc), krydder – kjøp “rene” krydder, ikke blandinger  (bland egne krydderblandinger, de smaker mye bedre og du slipper unna alle tvilsomme tilsetningsstoffer.
Smør, rømme, naturell youghurt, egg
Tomatbokser, tomatpure, soyasaus, sennep
Korn, gryn og mel. (Et variert utvalg til baking, frokost, grøt, tilsetninger til mat osv.)
Frysevarer: Fisk, kjøtt, grønnsaker, økonomipakninger m.m
Grønnsaker: Løk i alle varianter holder seg lenge. Fyll opp kjøleskapet med det du har plass til av de grønnsakene du ønsker.

Og så finnes det hundrevis av andre råd – noen vet dere fra før og flere kan dere finne inne på nettsiden her også!

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Captcha *