Kassakultur & Daglig(vare) etikette!

Å gå i butikken å handle for så å stå i kassakø er en dagligdags opplevelse for mange – og vi vil jo alle gjerne bruke tiden på noe annet enn å stå i kø – så hvorfor er det så mange av oss som blir kassasinker og køduster så fort vi er i en dagligvarebutikk? En god opplevelse i dagligvarebutikken gir oss også bedre tid og overskudd til å være mer prisbevisste og heller bruke tiden i butikken til å finne god mat som passer både oss og lommeboken i stedet for å bruke tiden på andres dårlige butikkoppførsel. I tillegg kan mer effektivitet fra oss kunder gjør at de ansatte kan jobbe mer effektivt og på lang sikt (forhåpentligvis!) vil det gi butikkens eiere grunnlag for å gjøre varene billigere!

Kassatips:

* Først vil jeg få si at det er høflig å slippe fram de som bare har et par varer de skal betale for når du selv har en full handlevogn. Spesielt er det smart å slippe fram butikkens egne ansatte i køen da disse på den måten slipper å bruke av sin dyrebare pause til å stå i kø og i tillegg kan de raskere komme tilbake etter spisepausen for å være der for kundene igjen!

* Uansett hvor mye eller hvor lite du har handlet så legg varene opp på båndet slik at kassabetjeningen får scannet den. Mange lar faktisk varene ligge i kurven eller vognen for så å fortelle vedkommende bak kassen hva de har der!

* Legg opp de tyngste varene først. En selvfølgelighet for mange – men jeg har sett kunder klage når godteriet (som de åpner og spiser mens de pakker) har fått seg en trøkk av 4-pakningene med brus, melken og alt det andre som de hadde nederst i vognen ble lesset opp på båndet til slutt. Selv om kassabetjeningen er flinke til å sette skjøre ting til side er det grenser for hva som tåler å få 12 kilo brus og 8 kilo melk og juice dyttet over seg.

* Legg vareskiller bak varene dine for å vise at vedkommende som står bak deg i køen kan begynne å legge på sine varer.

* Begynn å legge opp dine varer så fort du ser kunden foran deg er ferdig med å legge opp sine. Ligger det ingen vareskiller der så legg på en selv slik at varene ikke glir i hverandre. Start med de store og tunge tingene først, osv….

* Legg ikke plastposer under varene dine. De kan sette seg fast i båndet.

* Liker du å legge frossenmat, kjøttpakker, brød o.l. i plastposer, så vent til du skal pakke de ned etter at de er scannet, eller i det minste unngå å knyte igjen posene. Ikke alle scannere kan lese igjennom det ekstra plastlaget.

* Kjempefint om du legger strekkoden synlig eller mot deg (det vil si at strekkoden også ligger riktig i forhold til scanneren) MEN ikke bruk tid på dette slik at du sinker kassakøen, gjør det kun når du står som andremann (eller tredjemann) i køen og de foran deg ikke er ferdig med å handle eller betale ennå. Det går alltids raskere når du er flink og legger strekkoden riktig vei, men husk at om du står først i køen så kan du fort sinke køen da kassadamen sannsynligvis er mye raskere enn deg til å finne strekkoden da hun har scannet hundrevis av samme vare før!

* Bland ikke ulike frukt og grønnsaker i samme pose selv om de har samme kilopris.

* Blomsterbuketter og -planter kan ofte være fuktige eller jordige. Ikke legg de på båndet men hold de klare til scanning.

* Kjøper du flere av samme vare (samme strekkode) så trenger du ikke å legge alt på båndet. Gi kassabetjeningen én av de og fortell at du har x antall tilsammen.

* Flerpakninger store brusflasker har noen ganger egen kode/knapp slik at de slipper å scannes. Spør i kassen før du setter opp alle bruspakningene dine om de trenger de trenger den for scanning eller ikke.

* Husk pose! Irriterende at mange skal snike seg unna 70 øre etter at de har handlet for flere hundre, det de sniker til seg må vi andre betale for.

* Det beste er å ta med poser hjemmefra!

* Psst – Ta en pause fra mobilavhengigheten når du står i kassa og skal betale….

Betalingen:

* Hold kort eller kontanter klart. (Bruk et kort der du kan koden din utenat!) Eventuelt medlemskort kan trekkes eller scannes underveis og eventuell pantelapp gis direkte til kassabetjeningen.

* Ha alltid en alternativ betalingsmåte klar, et kort kan svikte eller du har ikke nok kontanter, et reservekort har de fleste eller skaff deg et gratis fra for eksempel www.gebyrfri.no.

* Til deg som står bak gamle fru Svensen som skal bruke betalingskortet sitt og sliter litt og du blir stresset av at alt går litt sakte – stress ned! Ikke alle er vokst opp med plastpenger og pinkoder i denne verden!

* Kassakvittering eller ikke? Si ikke ja takk uten at du også tar den med deg!

* NB: Husk å ta med kurven eller vognen du har brukt og sett den der du fant den!

Dagligvareetikette:

* Ikke lag kø ved brødskjæremaskina. Når brødet ditt er skjært og du står og bretter origamilukking på brødposen din så er det faktisk ledig for nestemann. Åpne gjerne lokket for å vise at h*n bak deg i køen kan legge sitt brød nedi.

* Mister du en matvare på gulvet slik at den blir ubrukelig så si i fra til betjeningen. Alle kan være uheldige, men ingen vil etterpå ønske å kjøpe en vare som du har ødelagt men som du har satt tilbake og latt som ingenting! (Eller å skli og skade seg i det du sølte.)

* Hold til høyre og sett handlevognen din slik at andre kommer forbi!

* Stopper du for å snakke med noen du møter i butikken så ikke bli stående og sperre for andre. Dere kan sikkert finne en hyggelig kafe istedet!

* Ikke la (små) barn løpe rundt på egenhånd.

* IKKE LEGG FRA DEG VARER DU HAR PLUKKET MED DEG FOR SÅ Å GÅ UT FRA BUTIKKEN! Det fører til svinn og det er vi andre kundene som må betale høyere priser for maten fordi du ikke gidder å gå og betale for det du har tatt med deg!

* Og sist men ikke minst: Smil & vær hyggelig & høflig! Det er ingen grunn til å være sur når du er på en dagligvarebutikk! Mange oppfører seg som om de er mishandlet og truet til å gå å kjøpe brød og melk og gjør alt de kan for at andre skal bli smittet av deres dårlige humør og oppførsel! Slutt! Det stedet vi besøker mest etter hjem og jobb er ofte dagligvarebutikken – betjeningen er som oftest kjempehyggelige og hjelpsomme selv om vi kommer inn med dårlig tid eller er slitne så blir vi alltid møtt av vennlige ansatte – men vi som kunder må også huske å være hyggelige mot hverandre!

PS. Parker ALDRI på en handikapplass om du ikke har parkeringstillatelse til det. Har vi friske bein så kan vi også bruke dem!

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

En kommentar til Kassakultur & Daglig(vare) etikette!

  1. Silje sier:

    Tusen takk for at disse ordene er skrevet. Jeg har lenge irritert meg over at kunder legger igjen folkeskikken hjemme når det skal handle mat. Skulle virkelig ønske at denne listen kunne blitt publisert på framsiden av VG og Dagbladet på en lørdag!!!!!!!! Igjen TUSEN TAKK!!!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Captcha *