Månedens utfordring – Dag 11 – Billig + sunn + rask + fristende mat til barna – og deg!

 Vi har vært inne på det før at hel- og halvfabrikata sjelden er noe raskere enn å tilberede maten fra grunnen av. MEN det viktigste er at ferdigmat inneholder svært lite nærinngsstoffer og er tilsatt mye unødvendig – og om det spises mye av det – skadelig for kroppen i det lange løp,

Forer vi ungene (og oss selv) med for mye ferdigmat mister man sin naturlige smakssans og blir “avhengig” av den kunstige smaken som mye hel- og halvfabrikata mat er så full av.

De fleste har en fryser eller et fryseskap i tillegg til kjøleskap – fyll begge deler opp med sunn og ren mat 2 – 4 ganger i måneden + når man kommer over gode tilbud!
I butikkene er det stort utvalg av frosne grønnsaker. De er superraskt å tilbrede – og de tidene på året vi ikke får grønnsaker fra nærmiljøet så er den ofte mer næringsrik enn “ferskt”. (Når frukt og grønt blir høstet i andre land og må fraktes over lengre strekninger blir det høstet før det er modent og næringstoffene er mindre. Frosne grønnsaker har blitt høstet når de var modne og fryst ned i motsetning til “ferske” grønnsaker som også i tillegg ofte ligger veldig lenge både på lager og i butikk før de når frem til vårt middagsbord.)

Frossendisken er det mye bra å finne som oftest er billigere enn “ferskt” og ofte et bedre alternativ. Frossen fisk og kjøtt blir fryst ned noenlunde raskt etter at de er fanget/slaktet i motsetning til “fersk” fisk og kjøtt som kan ha ligget lenge før vi kjøper det.

Ha alltid et passe utvalg av ferdig tillagd middagstilbehør klart til servering i kjøleskapet: Man kan sette av et par timer i helgen eller en annen ukedag som passer og lage oppi store porsjoner av middag og annet. Oppbevar det i tette bokser i kjøleskap eller fryser til bruk utover hele uka. (Har man liten plass så bruk poser/ziplock-poser).

Mange av blandingene smaker best når de får stå ferdigblandet minst et døgn i kjøleskapet, og slik har vi alltid sunt tilbehør til middagene hele uka og slipper å kjøpe dårlige dressinger og annet fra butikken.

En billig og sunn vane er også å alltid ha friske urter i potter på kjøkkenbordet eller i vinduskarmen slik at alle kan forsyne seg med selvvalgte urter.

I kjøleskapet står flere bokser med ulike oppskjærte grønnsaker, sett det fram på bordet slik at alle kan forsyne seg med det de vil: Tomatbiter, agurkbiter, hakket rødløk, paprika, strimlet gulrot m.m. (Om dette rekker å bli “vassent” så stek det raskt i wok eller stekepanne, blir kjempedeilig middagstilbehør eller egen rett. Det eneste som ikke passer å stekes er slangeagurk – men ellers blir alt det andre lekkert og godt!)

I tillegg kan man ha ulike typer av følgende stående klart i kjøleskapet:
– Ferdig blandede fristende salater, coleslaw eller annet.
– Tomatsalat. (Tomatskiver, hakket hvitløk, frisk hakket basilikum + salt og pepper legges lagvis i bolle med olivenolje over. Best etter ett til to døgn i kjøleskapet.)
– Hjemmelagde sauser (Kalde og varme)
– Forvellede asparges og annet som passer godt til flere typer middager. (Dyppes fx i varm saus).
– Ulike typer hjemmelagde pastasalater er utmerket til de fleste typer middager.
– Tzatsiki eller andre sunne youghurtdressinger er ofte barnas tilbehør til ulike middager. Lag opp flere begre og oppbevar i kjøleskap til bruk utover i uka.
– Pluss tusenvis av andre tilbehør! Bla igjennom en kokebok eller to og få nye impulser! :-)

Husk: FARGERIKE grønnsaker er både sunt og fristende!
Barn som blir utsatt for fargerike grønnsaker fra ung alder blir raskt hektet! Start middagen med å serverer salat og salattilbehøret først – og samtidig eller i stedet store og små boller med ferdig oppkuttede grønnsaker. Barn elsker rå brokkoli, blomkål, gulrot, agurk,cherrytomater. paprika, osv osv. La barn og voksne fråtse vilt i fargerike grønnsaker!

Ovnsbakte grønnsaker er også sabla fristende og godt! Bruk løk, hvitløk og urter som naturlige smaksforsterkere.
Så ofte som mulig serveres rene matvarer hver for seg slik at barna ser hva de spiser og de lærer å bli glad i ulike matvarer og de kan selv kombinere hva de vil spise.

Mange barnefamilier spiser alt for mye beige mat: Pizza, pølser, pasta, hamburgere og taco/tortilla. Men det er vi som er de voksne og lærer barna våres at dette er akseptabel mat – og så klager vi etterpå at barna våre ikke liker grønnsaker…

Bruk rene matvarer og lag Billig + sunn + rask + fristende mat til barna – og deg!

Nå bugner Norge over av deilige grønnsaker – både i butikker, grønnsakshandlere og på flere og flere gårdsutsalg! Flott tid å innføre mer grønt i kostholdet!

I løpet av sommeren har de fleste av oss ferie og bedre tid på kjøkkenet. I tillegg er vi ofte flere samlet – og det er både en god anledning og en hyggelig fellessyssel og lage skikkelig mat! Ta med barna på matlagingen og tilberedingen – de er lærevillige bare de får lov å slippe til på kjøkkenet! Kanskje kan det bli en vane man kan ta med seg resten av året også?

Frem for fargerike og sunne måltider – billigere for lommeboken og en god investering i fremtiden!

Om noen trenger litt ekstra inspirasjon om hvordan vi kan gjøre grønnsakene enda mer spennende kan ta en titt her:
Grønnsakskunst!

 

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.