Månedens utfordring – Dag 15 – Lag mat, spar energi!

Kjøkkenet kan være et stort energisluk. Selv om vi bruker mye elektrisk strøm der over et forholdsvis kort tidsrom i løpet av dagen – så er det her mye og spare fordi vi som regel lager varm mat minst 1-2 ganger hver eneste dag!

I vinterhalvåret må vi gjøre noe med selve romtemperaturen slik at det ikke blir så varmt når vi går igang med middagslagingen. Monter et tidsur på varmeovnen der slik at dere har det koselig og varmt på morgenen og så stiller der inn timeren sånn som det passer akkurat deres familie og familiens døgnrytme. Har dere den vanen at dere starter med middagslaging med en gang dere kommer hjem så trenger dere ikke bruke så mye energi på å varme opp kjøkkenet på dagtid. Middagslaging i seg selv skaper mye varme fordi man som regel setter på flere kokeplater og stekeovn i tillegg til andre elektriske apparater.

Man blir også varm i kroppen av å jobbe på kjøkkenet. Mange setter opp vinduer og dører fordi det blir for varmt på kjøkkenet når de lager middag – er det ikke da mye bedre å ha et litt kjøligere rom i utgangspunktet slik at man sparer strøm både på forhånd og mens man lager middag!?

Andre tips & råd:

-Bruk kjeler som dekker hele kokeplaten for å unngå sløsing av energi.
-Bruk minst mulig væske når noe skal kokes, man sparer energi og tar vare på matens næringsinnhold
-Legg potetene, grønnsakene, risen, eggene etc. i kjelen med engang samtidig med vannet. Ikke vent til vannet fosskoker, da har du allerede sløst vekk mye energi uten å utnytte varmen i vannet mens det koker opp. (Pasta er vel det eneste som trenger fosskokende vann).
-Skru ned varmen når det koker og BRUK LOKK! Også stekepanna bør ha lokk. Bruker du flate lokk kan du også sette kjelene oppå hverandre for å holde maten varm uten å bruke ekstra strøm.
-Skru av platene/stekeovnen 5-20 minutter før maten er ferdig. Da utnytter du ettervarmen og maten blir aldri ihjelkokt/-stekt.
-Unngå bruk av kjøkkenvifte uten at du virkelig trenger det.Vanndamp og kjøkkenos blir redusert når du bruker lokk på kjelene og pannene.
(Vann som du har kokt poteter og grønnsaker i (uten salt) vil forresten potteplantene dine elske! Vannet avkjøles før du gir det til plantene dine. (Du sparer både vannforbruk og slipper å fylle opp kloakken).

-Fyll oppvaskmaskinen HELT OPP før du setter den på. Mange har som fast regel at de starter den hver dag etter middagen eller annen tid på døgnet selv om den kanskje bare er halvfull. Dette er SÅ sløseri av energi, vann og vaskemidler og helt unødvendig både for miljøet og din økonomi!! Sett på oppvaskmaskinen (det samme gjelder selvsagt vaskemaskinen) når den er FULL! Er du redd for lukt så skyll av matrester i KALDT vann før du setter det inn i maskinen. Unngå “sløsing” med kopper og glass også. La alle i familien ha sin egen kopp som blir brukt gjennom hele dagen. Man trenger ikke ny kopp eller nytt glass hver gang man er tørst! Er du medlem av en familie som er flinke til å drikke mye vann så er det bedre at alle får hver sin flaske som bare er deres og som de fyller opp og drikker av etter behov.

-Etter middagen eller i løpet av kvelden tar dere ut av fryseren det dere trenger til dagen etter. Unngå hurtigtining av mat på kjøkkenbenken eller i mikrobølgeovn. Tin maten i kjøleskapet, det er termostatstyrt og bruker mindre strøm når kulda kommer av seg selv og du lar også den andre maten i kjøleskapet nyte godt av kulden fra den fryste maten, (og du trenger ikke være redd for at tininga fremmer bakterievekst og du sparer strøm ved å ikke bruke mikrobølgeovnen).

-Avkjøl middagsrester før du setter de inn i kjøleskapet eller i fryser. De fleste hus har en kjølig gang eller vindfang og har man plass kan man bygge inn noen hyller/hylleskap der for matavkjøling eller matoppbevaring. (Noen har en kald kjellertrapp eller kjellerrom som kan passer til dette). Man sparer strøm, utnytter romtemperaturen og du slipper å ha det trangt i kjøleskapet og kan klare deg med en mindre kjøleskapsstørrelse og dermed spare penger der også!

-Inndel kjøleskapet i “soner” sånn at du raskt finner det du trenger og slipper å la kjøleskapsdøra stå åpen for lenge og unngår at kjøleskapet (og maten der) oppvarmes unødvendig, så derfor; Sett alt pålegg og det du bruker til frokost/brødmåltider på ett brett slik at du raskt kan ta ut alt på engang. Sett alt drikke lett tilgjengelig – det er det enkeltproduktet vi tar ut og setter inn i kjøleskapet flest ganger. RYDD og ORGANISER alt du har i kjøleskapet. La alt ha sin faste plass/faste hylle så det blir lett for alle i huset og finne det de trenger så raskt som mulig! Som regel er kjøleskap kaldest nederst så derfor oppbevares kjøtt og fisk så langt ned i kjøleskapet som mulig og frukt og grønt trives best øverst i kjøleskapet der det er litt høyere temperaturer.

Alt ettersom hvordan ditt kjøleskap er inndelt så finnes det som regel ok grønnsakskuffer. BRUK DEM! Samle alle grønnsaker i 1-2 skuffer som du kan ta ut og sette på benken mens du tar ut de grønnsakene som du kutter opp etterhvert. Hos oss spiser vi mye grønnsaker og følger sjelden en fast oppskrift – men blir ofte inspirert til å bruke mye grønt i maten når vi ser hvor mye vi har å velge i fra skuffene!
-Unngå overdreven bruk av alle slags småapparater. Slå av kaffetrakter med en gang kaffen er ferdig og hell den over i en termos. Elt brøddeigen for hånd. Visp for hånd i stedet for elektrisk. (En fin måte å få trent arm-musklene dine! Bare prøv! Visper du ofte vil du faktisk fort merke fremgang i armstyrken din!!) Mos poteter manuelt i stedet for i maskin/stavmikser. Enkeltvis bruker ikke mange av disse el–apparatene så mye strøm, men brukes flere av de hver eneste dag så blir det mange kroner spart i løpet av et helt år! Velg uansett produkter med lavt energiforbruk når du skal kjøpe nytt. Sjekk energimerkingen.

Husk å støvsuge bak og “inni” kjøleskap og andre elektriske apparater (spesielt viftene setter pris på å slippe å “dra på” så mye støv) da dette sparer strøm. Husk også av-ising når det trengs! Et islag i fryser eller kjøleskap drar mye unødvendig strøm. Sjekk også termostaten på varmtvannsberederen, den trenger ikke stå på mer enn ca 65 grader.


Noen bruker kjøkkenet hele dagen og noen bruker kjøkkenet i intervaller. Belysningen på kjøkkenet er som regel mye kraftigere enn i andre rom så derfor er det viktig å huske å slå av alt unødvendig lys på kjøkkenet når vi ikke er der. Gjør det som fast regel at alle lys og unødvendig strøm slås av hver gang det skjer et “aktivitetsskifte” i et rom, f. eks. etter frokost, etter middagen, når folk forlater huset eller når barna har lagt seg. Et lite lys på kjøkkenet over der vannkrana befinner seg er ofte nok utover kvelden. I tillegg slår du av unødvendige lys i alle andre rom.

Matlaging er gøy og derfor trives vi på kjøkkenet, men ofte tenker vi ikke på at det drar en del strømkroner fordi vi som regel lager varm mat hver eneste dag, så derfor håper jeg disse tipsene kan komme flere til gode! En annen ting som faktisk også samtidig er et strømsparetips: Huset vårt er veldig gulvkaldt så derfor tok jeg en liten tykk fillerye (som tåler å vaskes i vaskemaskin) som ligger langs kjøkkenbenken. Denne står jeg mye på når jeg lager mat og har samtidig funnet ut at den sparer meg for mye ryggvondt fordi jeg unngår å stå på et hardt underlag som jo kjøkkengulvet som oftest er!! Tre ting på en gang: Sparer meg for kalde tær, gir meg bedre rygg og kalde kjøkkengulv er ikke noe problem!!

Kos dere på kjøkkenet!

15n

 

 

.

 

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.