Månedens utfordring – Dag 17 – Gå på bærjakt!

Blåbær, markjordbær, bringebær, bjørnebær og andre godsaker har nå inntatt skogen og nærmiljøet hos de fleste av oss! I tillegg er det mange supre antioksidant-bomber i hagene rundt omkring!

Gratis supermat. Gratis trim. Gratis familiekos. Gratis kjærestetur. Gratis naturopplevelser! & kroppen din vil takke deg for alt det deilige som bærene kan gjøre for den!

Det finnes ingen unnskyldning for å ikke gå ut i naturen og høste av dens overflod av disse vakre og næringsrike små og store perlene som kan brukes til mye og på mange mulige måter!

Har man fryser så kan de fryses ned hele – bruk de utover vinteren som de er – som forfrskende “is”-biter i drikkevannet, som pynt, som snacks, i bakverk (fx i rundstykker), på frokostblandingen, i en bærcocktail, i smoothier, rårørt eller kokt til å ha på brødskivene eller mousse til dessert. Noen mynte- eller sitronmelisse-blader smaker supert sammen med bærene!

Mange typer bær kan tørkes – her er en nettside som gir masse gode tips om tørking av bær og frukt: Frukt.no

I tillegg finnes det flere titalls måter å lage syltetøy på, og mange bær (og frukt) kan kombineres til nye smaker.

Vil man unngå for mye bruk av sukker så finnes det flotte alternativer som stevia, bjørkesøte og andre søtningmidler.

Er man usikker på hvordan de ulike bærene ser ut så finnes det flotte bøker på biblioteket som kan lånes.

Ta med barna ut i skogen fra de er små og lær de å kjenne igjen de ulike type bærene. Man trenger ikke slite de ut (eller deg selv) i timesvis – ta en time eller to og smør med en liten nistepakke og drikke. Ta med grove rundstykker uten pålegg og la barna plukke sitt eget pålegg! Yummi!

God tur!

Ps. Ingen grunn til hysteri – men støvler er ok på slike turer! :-)

 

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.