Månedens utfordring – Dag 2 – Frokost for den travle!

Start dagen med vår beste og sunneste ANTIOKSIDANT-SMOOTHIE!

Mest antioksidanter for pengene!

De aller fleste vet nå at antioksidanter er noe av det viktigste vi får i oss i forhold til sunn mat. Ca 80 % av immunsystemet vår ligger i mage og tarm – og vi er det vi spiser, så enkelt er det!

En smoothie er en av de beste løsninger for å få i oss maksimalt med antioksidanter på en gang uten å måtte knaske piller! Uansett tid på døgnet og uansett alder og sivilstand og uansett kjøkkenmuligheter!

De beste kildene for antioksidanter i bær som vi finner gratis i Norge er (mer enn 5 mmol per 100 gram): Nyper,  krekling, blåbær, solbær, bjørnebær, markjordbær, tyttebær, svartsurbær (Aronia), svarthyll, kirsebær og moreller. Bruk gjerne frosne bær om blenderen din tåler det. (Kirsebær og moreller er ekstra gode for de som lider av gikt o.a.)

I tillegg har vi urter som inneholder 50-465 mmol per 100 gram:Nellik, bergmynte (oregano), allehånde, kanel, kryddersalvie, peppermynte, kryddertimian, sitronmelisse, rosmarin, timian og merian. 
Glem heller ikke at revet ingefærrot har en god innflytelse på fordøyelsen og immunforsvaret. Et liten teskje revet ingefær er nok til to smoothies.

Og sist men ikke minst: I en smoothie bruker vi ekte youghurt/youghurt Naturell – en av de viktigste og mest anvendelig matvarene som har en stor betydning for fordøyelsen vår!! Heldigvis kan vi nå også få kjøpt dette her i landet uten å måtte ruinere oss – kjøp 1-kilos bokser, eller større, på dagligvarebutikken, i innvandrerbutikken eller i Sverige f.x.

Ren youghurt holder seg lenge og kan brukes i mange typer matlaging!

GRUNNOPPSKRIFT:
ca 1 dl valgfrie bær (helst frosne/halvfrosne) fra listen over
Noen teskjeer valgfrie urter fra listen over
ca 2 dl valgfri juice (Helst hjemmepresset fra Solbær eller annet men Mana Nype/Appelsin og Mana Blåbær/Aronia e.l. går også fint!)

1-2 dl youghurt naturell (etter hvilken konsistens/smak du ønsker)
Vil du søte smoothien litt så kan du ta i noen teskjeer honning.

Har også fått tips om å tilsette et par teskjeer loppefrø og/eller linfrø for fordøyelsens skyld! Tusen takk til Frk. W. for tipset!

Tåler man ikke melkeprodukter så finnes det youghurt laget av havre eller soya eller man kan lage sin egen youghurt av kokos.

Ønsker du en smoothie med mer proteiner så tilsett 1 -2 rå egg og en hel eller en halv banan og tilpass juicen slik at du får den konsistensen du ønsker på smoothien! Bruker du lite olje i matlagingen generelt kan du tilsette en spiseskje kaldpresset jomfruolje e.l. i tillegg.
Blandes i en blender og nyyyyyyyyyyyyytes!

(Smoothie kan selvsagt nytes til alle døgnets tider med like stort velbehag og virkning hver gang! :-)

Om du ønsker noe antioksidantisk, sunt og mettende å tygge på ved siden av velger du: Litt valnøtter (21mmol per 100 gram) eller solsikkefrø som også er proppfulle av antioksidanter og sunne oljer.

Ha en god dag!

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.