Månedens utfordring – Dag 21 – Spiring!

Spirer er svært næringsrike og gir et godt og naturlig tilskudd av vitaminer og mineraler. Nesten alt av frø, korn og belgfrukter kan brukes til spiring.

Alle kan dyrke spirer, samme hvor eller hvordan man bor. Man kan bruke glass eller bokser med gas over åpningen, eller man kan lage hull i lokk, eller man kan enkelt å billig få kjøpt spirekasser eller spireskåler. Man kan også spire på jord om man kun skal spise det grønne og ikke selve frøet. Ferdig spiret hvetegress kan kjøpes i dyre dommer som pulver eller flytende – men om man spirer det selv er det nesten så godt som gratis!

Like før spiren bryter ut, for eksempel i hvetekorn, dannes det større mengder B12, og i tillegg øker innholdet av C-vitaminer, E-vitaminer og de andre typer B-vitaminer under spireprosessen.

Det er ikke mye som skal til for å få en stor “avling”. I starten kan man bli litt ivrig og legge for mye til spiring på én gang – men det er ikke mange gram som trengs for å dekke ditt og/eller familiens behov. Start med et par typer frø/korn/belgfrukter. Alfaalfa-spirer er det som oftest blir tilbudt i dagligvarebutikker og som man kanskje er vant til smaken av – men det finnes dusinvis av andre spirer man kan lage selv og smaker minst like godt! Spirer kan brukes til nesten all type mat, og mange typer er også godt å bare knaske i seg som snacks!

Man kan spise av spirene underveis og når de har spiret “ferdig” holder de seg friske i opptil en uke i kjøleskap. Spirer man i rene syltetøyglass og bruker gas (festes med strikk) over åpningen under spiringen så ta vare på lokket så blir det enkelt å både spire og oppbevare de når de er klare til å spises!

I stedet for å skrive ned fremgangsmåte og antall dager og så videre vil jeg heller sende dere videre til noen flotte nettsteder som kommer til å inSPIREre dere videre! :-)

Slik spirer man ulike slags frø og bønner

Slik spirer du korn

Hvordan spire frø, trinn for trinn

Spiring av hvetegress

 

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.