Månedens utfordring – Dag 4 – Sulten?

I vårt land virker det som om det er vanlig å lage middag når man er på sitt mest sultne og mest irriterte. Man kommer inn døren hjemme – det er mange timer siden man har spist sist. Både voksne og barn er slitne og grinete, blodsukkeret er lavt og man lengter etter å slappe av – men i stedet for å sette seg ned og puste ut så starter man på dagens hovedmåltid i en atmosfære som er alt annet enn avslappende og det blir ofte til at man synes det å lage middag blir et unødvendig slit i stedet for den hyggelige og mediative stunden det bør være.

Med en kropp som higer etter mat og et hode som bare ønsker en pause er det lett å forstå at mange velger å kjøpe med seg noe ferdig eller halvferdig på vei hjem. Bare tanken på å stå å lage mat etter en slitsom dag er utmattende i seg selv – og man velger en lettvin løsning der og da – men i det lange løp er det hverken lurt for lommeboken eller helsen å satse på hurtig”mat”. Den er ofte tom for næring og full av ingredienser som kroppen vår ikke har bruk for.

Hvorfor ikke planlegge middagen til senere på kvelden? Det man trenger aller mest når man kommer hjem etter en lang dag er å sette seg ned, hvile litt og spise en liten matbit i ro og fred.

Middagen kan man ta senere på kvelden. Klokken syv på kvelden eller et annet tidspunkt som passer akkurat din familie og situasjon.

Måltidet på ettermiddagen bør være noe som ikke krever en masse forbereding eller ingredienser. Sukkerfri (frokost-)blanding med youghurt, frukt og/eller friske bær.

En god næringsrik smoothie med ett-to rå egg og/eller proteinpulver er også et godt valg når hode og kropp trenger næring. Eller hva med å bake et brett med protein-muffins som er gode, næringsrike og mettende som mellommat – og nok til mange sultne sjeler?

En varm toast med ost og skinke – et toastjern får du for 79,- – toastene kan gjøres ferdig på forhånd og settes under plast i kjøleskapet – eller man kan ha ferdig oppskjært brød + ost & skinke raskt tilgjengelig. Man kan også smøre ferdig et rundstykke eller liten baguett med noe godt og proteinrikt på forhånd (kvelden før eller på morgenen når du likevel smører niste kanskje?).

Har man micro eller minigrill kan man lage noe som blir et velsmakende lite – men godt og varmende måltid.

Ha en god og fredfull aften!

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.