Mat skal spises – ikke kastes! – Spar miljøet og penger!

Etter litt lesing av artikler som for eksempel denne: Spis opp maten – spar tusenlapper får man lyst til å røske litt opp i folkemassene og be de tenke på hva de egenlig driver med! Millioner av mennesker sulter, vi fråtser og kaster mat uten den minste antydning til dårlig samvittighet. Hva med å gjøre en liten innsats for både miljø og våre medmennesker?

Noen tips for å bruke den maten man allerede har:

RESTEMIDDAGER er ofte både raskt & spennende! Lag mat m/VENNER, spleiselag & utveksling av oppskrifter er økonomisk & morsomt. Bak eget brød. Frys ned oppskjært brød – og ta ut skivene du trenger & la de tine = feskt brød.

Lær barna å lage mat fra grunnen av. Unngå posesupper/posemat hel og halvfabrikata, de inneholder mye gruff kroppen din helst vil unngå. Biblioteket har flotte kokebøker til utlån.

Hold kjøleskap, matskap og kjøkken rent. Et godt miljø der gjør at maten holder seg mye lengre! Lag en kjøkkenhage/-verandakasse! (Tips for GIFTFRI kjøkkenhage).

Bruk løvetann, meldestokk, småsyre, skvallerkål & stornesle i salat & middagsgryta med mer. Det er både miljøvennlig, sunt & enkelt! (Se egen lenke for tips om utnytting av viltvoksende planter).

Det er godt over 1 milliard mennesker som lever under den absolutte fattigdomsgrensen i verden, og i tillegg minst like mange under den relative fattigdomsgrensen. Om vi i den vestlige verden blir flinkere til å utnytte våre egne ressurser og i tillegg blir flinkere til å bruke all maten vi kjøper så kommer dette også resten av verden til gode med mindre forurensing, og større arealer i all verdens land for produsering av mat til egne innbyggere.

-Kortreist mat! Kjøp mat av lokale bønder/gårdsutsalg der det er mulig! Maten smaker mye bedre og det blir vanskelig å kaste restematen!

-Lær barna at man spiser opp all maten man har forsynt seg med/ligger på tallerken. Mat spiser man opp – den kastes ikke! (Har noen igjen mat på tallerken får de spise den opp seinere istedet!)

-Handle mat en gang i uken eller annenhver uke. Lag en “handleliste” med basisvarer som du tar med deg hver gang for å “fylle opp” familiens matlager. Basisvarer og mengden av disse varierer fra familie til familie. Her er noen forslag: (Husk å ta med nok handleposer hjemmefra!):

– Pasta og ris (kjøp så store kolli som mulig)
– Olje (raps til steking, jomfruoliven til salat etc)
– Krydder – kjøp “rene” og hele/umalte krydder, ikke blandinger (bland egne krydderblandinger, de smaker mye bedre og du slipper unna alle tvilsomme tilsetningsstoffer.
– Smør, rømme, naturell youghurt
– Egg
– Tomatbokser, tomatpure, soyasaus, sennep
– Korn, gryn og mel. (Et rikt og variert utvalg til baking, frokost, grøt, tilsetninger til mat osv.)
– Bønner, linser, erter med mer. (Supre proteinkilder!)
– Frysevarer: Fisk, kjøtt, grønnsaker, økonomipakninger med mer
– Grønnsaker: Løk i alle varianter holder seg lenge. Fyll opp kjøleskapet med det du har plass til av de grønnsakene du ønsker.

Ler mer her om MILJØ og MAT

I tillegg finner man i hele juli måned MÅNEDENS UTFORDRING som hver dag i en hel måned vil ha et nytt innlegg om hvordan man kan spise både billigere og sunnere!

Mer om gratis mat fra naturen:

Da jeg var liten gikk mange sommerdager med til å  luke i potetåkeren, grønnsakbedene og blomsterbedene.

To av ugressene husker jeg spesielt godt – Meldestokk og Vassarve. Meldestokk var en drøm å luke, den var det bare å trekke rett opp fra jorda. Vassarve var det verre med, den hadde lange utgreininger som vokste seg inn i alle de andre plantene.

For meg den gangen var dette bare ugress, noe man måtte bli kvitt for at den viktige og riktige maten skulle få vokse seg stor og næringsrik! Lite visste vel jeg at disse to plantene er noe av det mest næringsrike man kan finne på å spise!

Meldestokk (Chenopodium Album) er meget proteinrik. Bladene inneholder store mengder proteiner med en svært bra sammensetning. Meldestokk har vært brukt som mat i forhistorisk tid – og bør være en plante vi igjen setter på menyen.

Meldestokk brukes ferske i salater eller kokte. Med sin milde smak passer den til det meste!

Vassarv (Stellaria Media) er en annen liten uglesett venn. Den har krypende stilk som kan bli opptil en halvmeter, vokser over hele landet og holder seg grønn og saftig til langt utover høsten og til snøen legger seg. Vassarve er full av proteiner med en gunstig aminosyresammensetning. Den inneholder også mye C-vitaminer som ung, samt mot høsten. Den er rik på karbohydrater i de grønne delene sammenliknet med andre planter.

Hele planten brukes fersk som salat eller kokt i supper. Fin til pesto og annet!

+ Smørbukk (Sedum Maximum) som har tykke saftige blad som også inneholder en svært fordelaktig aminosyresammensetning. Røttene inneholder en stor mengde gode karbohydrater på våren og høsten.

Dette er en anvendelig plante med stor næringsverdi. Bladene kan spises ferske og har en frisk smak. Kokt blir de mildere i smaken. Røttene kan spises ferske eller kokes, smaken er mild og nøttelignende.

Smørbukk er vanlig i Sør-Norge. På fjellet langs kysten i Arendal til Nord-Norge finnes en slektning til smørbukken: Rosenrot ( Sedum Roseum). Den vokser i bergsprekker og har tykke saftige blader og gule blomster. Bladene på den er også svært gode, men røttene er beske. Den dufter svakt av roser.

Vel bekomme!

Lykke til på veien til å bli grønnere & sunnere!

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.