Matlaging – Bruk fantasien & fornuften og spar penger!

RESTEMIDDAGER er ofte både raskt & spennende! Lag mat m/VENNER, spleiselag & utveksling av oppskrifter er økonomisk & morsomt. Bak eget brød. Frys ned oppskjært brød – og ta ut skivene du trenger & la de tine = feskt brød.

Lær barna å lage mat fra grunnen av. Unngå posesupper/posemat hel og halvfabrikata, de inneholder mye gruff kroppen din helst vil unngå. Biblioteket har flotte kokebøker til utlån. Hold kjøleskap, matskap og kjøkken rent. Et godt miljø der gjør at maten holder seg mye lengre! Lag en kjøkkenhage/-verandakasse! Bruk løvetann, meldestokk, småsyre, skvallerkål & stornesle i salat & middagsgryta mm. Det er både miljøvennlig, sunt & enkelt! (Se egen lenke for tips om utnytting av viltvoksende planter).

Det er godt over 1 mrd mennesker som lever under den absolutte fattigdomsgrensen i verden, og minst like mange under den relative fattigdomsgrensen. Om vi i den vestlige verden blir flinkere til å utnytte våre egne ressurser og i tillegg blir flinkere til å bruke all maten vi kjøper så kommer dette også resten av verden til gode med mindre forurensing, og større arealer i all verdens land til produsering av mat til egne innbyggere.

-Kortreist mat! Kjøp mat av lokale bønder/gårdsutsalg der det er mulig! Maten smaker mye bedre og det blir vanskelig å kaste restematen!

-Lær barna at man spiser opp all maten man har forsynt seg med/ligger på tallerken. Mat spiser man opp – den kastes ikke! (Har unga igjen mat på tallerken får de spise den opp seinere istedet!)

-Handle mat en gang i uken eller annenhver uke. Lag en “handleliste” med basisvarer som du tar med deg hver gang for å “fylle opp” familiens matlager. Basisvarer og mengden av disse varierer fra familie til familie. Her er noen forslag: (Husk å ta med nok handleposer hjemmefra!):

– Pasta og ris (kjøp så store kolli som mulig)
– Olje (raps til steking, jomfruoliven til salat etc)
– Krydder – kjøp “rene” krydder, ikke blandinger (bland egne krydderblandinger, de smaker mye bedre og du slipper unna alle tvilsomme tilsetningsstoffer.
– Smør, rømme, naturell youghurt
– Egg
– Tomatbokser, tomatpure, soyasaus, sennep
– Korn, gryn og mel. (Et rikt og variert utvalg til baking, frokost, grøt, tilsetninger til mat osv.)
– Bønner, linser, erter m.m. (Suptre proteinkilder!)
– Frysevarer: Fisk, kjøtt, grønnsaker, økonomipakninger m.m
– Grønnsaker: Løk i alle varianter holder seg lenge. Fyll opp kjøleskapet med det du har plass til av de grønnsakene du ønsker.

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Captcha *