Organisering fra A til Å

A: ARBEID – Ikke utsett det til senere, gjør noe med det nå. Å utsette ting tar mer energi enn å gjøre det med én gang. “OHIO” =”Only Hold It Ones”!

B: BYTT TJENESTER – Få med andre på de tunge eller kjedelige jobbene, for eksempel kan du jo bytte 10 minutter med sortering av sokker til 10 minutter brettspill

C: CONTAINER -Skill fra hverandre og organiser tingene ved å oppbevare dem i gjennomsiktige plastikk kasser

D: DELEGÉR – Du må ikke gjøre alt selv. Deleger til arbeidskollegaer eller familiemedlemmer. Bruk et eksternt firma til å ta noe av jobben din. Bruk teknologi til din fordel ved å bruke pc’en din, telefonsvareren og lignende

E: ELIMINER
Kvitt deg med rot, fysisk og mentalt. Du vil puste lettere og kjenne følelsen av frihet.

F: FILES – Ikke la papirarbeidet vokse til fjell. Arkiver det på et passende sted hvis du noengang trenger å bruke det igjen.

G: GI – Gi ting du ikke bruker lenger til din favoritt veldedighet, fretex, et familiemedlem eller en venn. Det vil være mange som blir glad for å ta imot din gave.

H: HJEM KJÆRE HJEM – Finn et hjem til alt du eier, og la det bli der. Når du trenger det i fremtiden vet du adressen.

I: IDENTIFISER -Før du putter ting i oppbevaringsbokser, eller når du flytter til et annet hus, merker du boksenes innhold ved å merke dem på utsiden. Identifiser papirene ved å merke folderen.

J: JA – Bruk din beste vurderingsevne til å prioritere rett. Si ja til det du syns er mest viktig.

K: KUNNSKAP – Kunnskap er makt. For å kunne organisere noe effektivt, vær sikker på at du bruker et organiseringssystem som virker best for deg:

L: LISTER – Lag lister for det du har å gjøre nå og i fremtiden. Hovedlister og lister over hva du skal gjøre idag vil hjelpe deg til å få ting gjort. Pakkelister vil sørge for at du ikke glemmer noe når du skal på tur. Handlelister vil sørge for at du husker alt du trenger når du er på butikken. Telefonlister vil minne deg på alle du skal huske på å ringe denne uken.

M: MOTIVASJON – En stor del ved å bli organisert er motivasjonen. Med en gang du blir motivert er det ingen grenser for hva du kan oppnå. Bli motivert ved å premiere deg selv når du har fullført oppgavene dine. Involver familien eller venner i dine mål, gjør det å bli organisert til en lek.

N: NEI -Det er så lett å bli stresset av å ha en million ting å gjøre. Hvis du begynner å føle alt du har å gjøre som en byrde må du lære deg å si nei til noen av disse tingene.

O: ORDEN -I stedet for å bo i rot og kaos, prøv å lev et ordnet liv. Du vet hvor alt er og kan fullføre alt du starter på.

P: PLANLEGGING OG FORBEREDELSER – Mens det å være spontan av og til er både morsomt og helt greitt, vil det å ha en god plan som er gjennomtenkt hjelpe deg til å nå dine mål og tidsfrister, så kan du nyte maksimalt det du har oppnådd.

Q: KVALITET, IKKE KVANTITET – Det er bedre å ha få gjenstander som du er glad i og liker, enn å ha mengder som du ikke bryr deg mye om: Tenk alltid kvalitet fremfor kvantitet, og det forenkler livet.

R: RENHOLD – Renhold blir mye lettere når du har et hjem som er ryddig, Støvsug og vask ett eller to rom for hver dag så slipper du å gjøre alt i helgen.

S: SELG DET – Hvorfor ikke like godt tjene noen kroner på å selge de eiendelene du ikke trenger lenger. Prøv garasjesalg, bruktbutikk eller internett.

T: TØM – Hvis du ikke vil ha det, eller du ikke kan gi det bort eller selge det så kast det. Mange søppelfyllinger har ombruksstasjon hvor du gratis kan sette det du ikke lenger trenger. Lag plass til de tingene du virkelig liker og gjør livet ditt lettere.

U: UBRUKT PLASS – Ikke glem den plassen på kontoret eller i hjemmet ditt som ofte står ubenyttet, sånn som plass til bokhyller eller kroker til å henge ting, eller oppbevaringsplass under trappen.

V: VISUALISER – Se for deg hvor flott livet ditt blir når du blir organisert. Kjemp så for å sette deg selv i det bildet hver dag. Husk også at hjernen din ikke kan se for seg hva den ikke skal gjøre, bare hva den skal gjøre.

W: WRITE – Skriv det ned. Ikke prøv å ha alt du skal huske i hodet. Skriv det enkelt og greit ned og referer til det når du trenger det

X: – Kryss av ved hver ting du får fullført på listen din. På slutten av dagen teller du opp kryssene og feir at du faktisk har fått gjort så mye.

Y: YMSE – Mange gjenstander du omgir deg med til daglig blir du så vant til å se at du ikke lenger ser skjønnheten i det. Velg ut gjenstander som du setter vekk og bytt fra tid til annen. Alt må ikke stå fremme samtidig

Z: ZONE – Del hjemmet ditt i soner, og jobb gjennom sonene en om gangen. Slik kan du sikre deg at alle rommene i huset ditt får en gjennomgang med hensyn til både rydding og rengjøring jevnlig.

Æ: ÆREND – Lag en liste om kvelden som forteller hvilke ærend og gjøremål du har for neste dag. Legg samtidig klart det du behøver å ha med deg som huskelapper, bibliotekbøker, post, treningstøy og lignende.

Ø: ØNSKELISTE – Det er mye lettere å svare på hva man ønsker seg i bursdag og julegave hvis man har en liste. Og det har du jo nå som du har delt opp hjemmet ditt i soner og skrevet ned detaljer om både hva som skal gjøres og hva som skal kjøpes inn.

Å: ÅRSPLAN – En årsplan med oversikt over både bursdager, merkedager, hagekalender, regningsforfall, budsjett, juleforberedelser osv. gjør det lettere for deg å forberede deg på det som kommer. Også bra hvis din ektefelle skulle bli alene, og ha alt det praktiske samlet på et sted

Legg gjerne igjen en kommentar eller flere tips i kommentarfeltet under!

.

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Captcha *